بالا بردن افزایش ایمنی بدن برای کودکان

احتمالاً شما به سرعت قادر به خلاص شدن از گرفتگی بینی نیستید، ولی می توانید با غذاهای سالم مقوی ، به کم شدنش کمک کنید.
هر مادری دلش می خواهد که کودکش سالم باشد و عاری از هر بیماری، مخصوصاً در فصل سرما خوردگی ولی نمی توانید به این امید باشید که کودک شما از ویروس های مختلف سرماخوردگی مصون بماند . یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که بشقاب غذای او را با غذاهای که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، پر کنید. یافته ها نشان می دهند که یک رژیم غذایی متعادل سرشار از سبزیجات تازه و میوه های مختلف و خصوصاً ویتامین A و C می تواند به توانایی طبیعی بدن در مبارزه با بیماری ها کمک کند. اگر می خواهید سیستم ایمنی بدن دردانه تان را بیش از حد بالا ببرید، از غذاهای خانگی استفاده کنید.

رنگین کمانی از سبزیجات

میوه ها و مواد غذایی غنی از ویتامین A، مثل هویج، طالبی، سیب زمینی، اسفناج، کلم پیچ (و همچنین تخم مرغ، گوشت، پنیر) به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند. بنابرین سیب زمینی له شده ،هویج آب پز ،اسفناج و طالبی به کودکتان مقدار زیادی ویتامین A می رساند. بچه ها در سن 2 تا 5 سالگی روزانه فقط به 300 تا 400 واحد ویتامین A نیاز دارند و احتمال مریض شدن آنها در صورت مصرف بیش از حد ویتامین A توسط مکمل ها بیشتر می شود. در واقع پیش از مصرف هرگونه مکمل با پزشک اطفال مشورت کنید:

توت

انواع توت ها؛ توت های روشن، توت فرنگی، شاه توت و تمشک سرشار از ویتامین C و فلاونوییدها هستند، که بخاطر خاصیت آنتی اکسیدانی شان از سلول ها در زمان جراحت محافظت می کنند.

مرکبات له شده

ویتامین C به کم کردن سرعت تخریب سلولها کمک می کند و باعث التیام زخم می شود. علاوه بر این به مقاومت بدن در مقابل بیماری کمک می کند. برای این که کودکتان مقدار ویتامین C مورد نظر را دریافت کند مرکبات له شده مثل پرتقال بدهید. منابع دیگر ویتامین C شامل فلفل شیرین، سیب زمینی پخته و بروکلی است.

لبنیات

لبنیات به استحکم استخوان ها کمک می کند، ویتامین D نقش مهمی را در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. برخی از بهترین منابع شیر، ماهی سالمون و ماهی تن است. ساردین و روغن ماهی حاوی ویتامین D استبدن ویتامین D را هنگامی که در معرض آفتاب قرار میگیرد ، می سازد. ولی فراموش نکنید که باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید خصوصاً در بین ساعت 10صبح تا 4 عصر زمانی که خورشید بیشترین میزان تابش را دارد.

غذاهای سرشار از E

ویتامین E برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها از طریق تقویت سیستم ایمنی برای بدن لازم است. علاوه بر این از آسیب سلول های جوان تر و بافت ها جلوگیری می کند. در کدام ماده غذائی این تقویت کننده ایمنی را بیابیم؟ در انواع حبوبات، جودوسر، آجیل ها، دانه ها و برگهای گیاهان سبز همچون اسفناج و بروکلی برای خوش طعم کردن غذاهای حاوی ویتامین E برای بچه ها استفاده کنید.

ماهی بخورید

وقتی که صحبت از تقویت کننده های ایمنی طولانی مدت به میان می آید غذاهایی شامل امگا 3 اسیدهای چرب شامل ماهی سالمون و ماهی تن در بالای لیست قرار می گیرند . اسید چرب امگا 3 به تقویت گلبول های سفید خون می پردازد که بدن برای مقابله با عفونت ها از آنها کمک می گیرد. این چربی سالم همچنین در بذرکتان، روغن درخت کتان و گردو یافت می شود بنابرین با اضافه کردن یک قاشق روغن کتان به آبمیوه ای مثل آب توت فرنگی، فسقلی شما متوجه وجود مزه روغن نخواهد شد.

به گوشت تکیه کنید

روی به رشد کمک می کند، برای همین دریافت مقدار مناسبی از این ماده معدنی برای خانوم های باردار و کودکان حائز اهمیت است . روی تعداد گلبول های سفید خون را که باعث افزایش ایمنی بدن در مقابله با عفونت ها می شود، افزایش می دهد. همچنین به مبارزه با عفونت ها و التیام زخم کمک به سزایی می کند. غذاهای حاوی روی غلات غنی شده، گوشت، مرغ، آجیل، غلات و لوبیا است. حدس بزنید کدام غذای مورد علاقه بچه ها سرشار از روی است؟ سوپ مرغ نودل مخصوصاً زمانی که از عصاره ی سیر به عنوان چاشنی از آن استفاده شود، یکی دیگر از بهترین غذاهای تقویت کننده ایمنی است.

مصرف آجیل

آجیل ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند، بنابرین حتماً باید در رژیم غذایی فرزندتان درنظر گرفته شوند . بادام زمینی را به روی سیب زمینی های خرد شده پخش کنید. همیشه همه نوع کره و آجیل ها را داشته باشید ولی غالباً لایه ی نازکی از کره را بر روی بیسکویت و یا نان تست بمالید و البته پیش از استفاده از آنها برای اولین بار با پزشک فرزندتان مشورت کنید که آلرژی زا نباشد، زیرا که داشتن آلرژی به انواع آجیل عوارض خیلی جدی و حتی تهدید آمیزی دارد.
زمانی که کودک شما از گلو درد رنج می برد و به راحتی خوب نمی شود و به نظر می رسد که بدتر می شود، ممکن است که با باکتری استرپتوکوک سرو کار دارد. خوشبختانه راههای آسانی برای تسکین گلو درد ناشی از این باکتری برای کودکان وجود دارد.

بازگشت